Vienna Air King 2010
Vybrané dirtové menu se podávalo u našich sousedů ve Vídni během prvního pořádného dirtového závodu sezóny, během Vienna Air King. Jak už se u všech akcí pořádaných agenturou Rasoulution stalo zvykem, startovní listina byla opět našlapaná hvězdnými jmény. Ve Vídni nechyběl téměř nikdo z evropské špičky a startovku ozdobilo i několik jmen ze zámoří.
Nicméně pojďme to vzít od začátku. Závod Vienna air King se jede v rámci veletrhu Argus Bike Festival. To je taková zvláštní výstava v krásném městském parku u vídeňské radnice. Zvláštní proto, protože sestava vystavovatelů je na ní taková podivná. Když už mezi všelijakými výprodeji najdete stánek bikové značky, připomíná spíš beztvarý obchod než výstavní expozici. Tradičně se zde prezentuje třeba i Salzburger land a One Big Park s celkem zajímavou exhibicí na lávkách ve stylu North Shore. Kona zde měla něco jako pump-track pro děti, jeden stojan s oblečením a vystavené dva modely letošní novinky Abra Cadabra. O hodnotě tohoto festivalu může vypovídat například i stánek obchodního řetězce Spar, kde jste si mohli nakoupit ovoce za neuvěřitelně skvělé ceny ;o)
Kuba Vencl a jeho vysoký backflip na prvním dirtu.
Vraťme se ale k závodu. Set-up závodní tratě byl stejný jako loni, startovalo se tedy dropem, následovaly tři dirty a na konci tratě byl rádius. Provedení překážek však oproti loňsku několik podstatných změn doznalo. Startovní drop byl o dost vyšší, ovšem s lepším dopadem než loni a tak byl celkově příjemnější. Následovaly tři zmenšující se dirty a na konci rádius stejný jako loni. Všechny tři dirty měly dřevěné nájezdy a oproti loňsku chyběla technická boule mezi druhým a třetím dirtem. Celý park stál opět před majestátní vídeňskou radnicí, takže přilehlé schodiště opět posloužilo jako přirozené hlediště…
Celá akce začala už v pátek předkvalifikací. Do té nastoupilo něco přes čtyřicet riderů, kteří chtěli zkusit změřit své síly s absolutní dirtovou špičkou. Mezi ridery, kteří nastoupili do předkvalifikace, byl i klatovský dřevorubec Netro. Ten si loni pár zahraničních závodů zkusil a letos se za hranice chystá jezdit častěji. Přeci jen, jak sám říká, doma už nemá takovou motivaci pro to se zlepšovat a tak ji hledá v mezinárodních kontestech.
Netrovo přístup by mohl být inspirací i pro další české a slovenské ridery, kteří chtějí v dirtjumpu něčeho dosáhnout. Dostat se na zahraniční závody už v dnešní době není vůbec nemožné. Díky internetu je získávání informací a kontaktů otázkou několika málo kliknutí a závodů v sousedních zemích je víc než dost…
Loleq měl dobře našlápnuto, ale problémy mu dělala rychlost na druhém skoku. Nakonec jeho postup do finále odfouknul vítr…
Vraťme se ale k předkvalifikaci. Ta se jela v pátek odpoledne na dvě kola. Díky větru a vůbec celkem špatnému počasí mělo plno riderů v předkvalifikaci problémy s rychlostí. Stačila malá chyba při dopadu a na problémy bylo zaděláno. Z neznámého důvodu se předkvalifikace jela bez jakéhokoliv zvuku. Zřejmě v tom hrálo jistou roli i to, že se jelo v pátek, tedy v pracovní den.
Již zmíněný vítr Netra v předkvalifkaci hodně potrápil, díky tomu se mu ani jedna jeho jízda nepovedla a účast na Vienna Air King 2010 tak pro něj skončila. Oproti Netrovi se však dařilo partičce riderů z Polska, pro které to byl první takhle velký závod. Kromě Turba, který měl problémy s kolem, se Szaman brothers a Marek Łebek do postupové desítky vešli a na dramatickou sobotní kvalifikaci s bohatou česko-polskou partičkou tak bylo zaděláno.
Po předkvalifikaci následovala společná večeře a krátký meeting, během kterého se potvrdily velké obavy z počasí a všem bylo oznámeno, že sobotní kvalifikace se pojede již od půl jedenácté dopoledne, oproti původně avizované druhé hodině. Navíc měly být v případě nepříznivého počasí a nemožnosti odjet nedělní finále výsledky z kvalifikace posloužit jako konečné výsledky.
Gábor Lenthár z Maďarska má zvláštní povahu. Jako jediný jezdí v klasickém dresu (který mu mimochodem dokonale ladí nejenj s kolem, ale i s barvou loga závodu…) a bere vše jako sport. Jeho jízdy byly většinou hodně křečovité, ovšem vždy se se svými chybami dokázal poprat a nakonec vyprásknul i takovýhle superman indian seatgrab s blížícím se mordorem před sebou…
V sobotu ráno tak všichni rideři nastupovali do tréninku s pocitem nejistoty průběhu celého závodu. Vzhledem k tomu, že se jelo celkem o 10.000EUR a první body do celosvětové série Freeride Mountain Bike World Tour, nebylo to nic příjemného. Poláci navíc začali dostávat informace o jejich letecké tragédii a evidentně z toho byli celkem vedle.
Sobotní kvalifikace, která se jela na tři kola, tedy odstartovala přesně podle náhradního plánu v půl jedenácté dopoledne. Bezmála třicet nadupaných riderů z celého světa slibovalo hodně dobrou podívanou. Do kvalifikace nastoupila také česká trojka Leader, Kuba Vencl a Loleq, kterému však postup do finále překazil vítr. Leader a Kuba měli štěstí víc a podařilo se jim probojovat do finálové patnáctky. A že štěstí bylo během celého závodu hodně potřeba. Nad Vídní se celý den honily mraky, několikrát začalo dokonce i pršet a závod tak musel být opakovaně přerušován. Tento fakt rozhodně nikomu na klidu nepřidal.
Polská výprava ve Vídni zažila velký úspěch i přes to, že někteří z riderů spali v autě. Jsou to holt srdcaři, mají odhodlání a za to jim patří obrovský respekt! Tady je Szaman s backflipem a černou oblohou před sebou…
Vzhledem k tomu, že se kvalifikace jela s tím, že se výsledky z ní mohou při nepřízni počasí počítat jako konečné, nenechal si žádný z riderů esa v rukávu a tak už kvalifikace byla pořádná řežba. Tedy řežba hlavně mezi dvojicí Martin Söderström a Sam Pilgrim. Martin jezdil jako první a tak musel nasadit hodně vysoko, série 360 z dropu, double tailwhip, 360 barspin, 360 double tailwhip na dirtech a tailtap to footjam v radiusu byla opravdu hodně. Ani jeden skok bez pořádného kombo triku. Ovšem Sam Pilgrim asi něco podobného čekal a vytasil se tak se sérií backflip table z dropu, backflip x-up one fot, 360 nosedive a 720 na idrtech a flair v radiusu. Z téhle série nikdo nechápal a Sam díky ní šel na první místo a kvalifikaci vyhrál. Z našich se dařilo Kubovi, který v kvalifikaci obsadil desáté a Leader nakonec třinácté místo.
Obroský tlak sponzorů a médií, který musí Martin Söderström snášet, je pro něj asi největším soupeřem.
Po kvalifikaci, jejíž třetí kolo muselo být kvůli dešti zhruba na hodinu přerušeno, přišlo nečekané rozhodnutí. Finále se pojede hned po sobotní kvalifikaci. Postupující patnáctka riderů dostala chvilku na trénink a šlo se na věc. Ve tříkolovém finále ale riderům většinou chyběly síly. Kuba Vencl se zařadil do dlouhého seznamu riderů, kterým se díky sílícímu větru a úbytku energie nepovedla ani jedna ze všech tří finálových jízd. Po první jízdě skončil třeba i Darren Berrecloth, nervy na uzdě neudžel Amir Kabbani a třeba Andi Witmann jen tak tak na třetí pokus zajel alespoň jednu slušnou jízdu. Naopak hodně překvapil John Alm Högan ze švédské Uppsaly, který evidentně trénuje s Martinem Söderströmem a má tak hodně velké skills. Ostatně to dokazuje už jen fakt, že John celým závodem prošel od předkvalifikace! Konečné třetí místo ve finále je pak určitě hodně velký úspěch.
Úbytek sil, špatné počasí, zima, vítr a neustálé čekání zavinily rapidní úpadek morálky, většina riderů celou situaci nevydržela psychycky a třeba Martin už ani do své třetí finálové jízdy nenastoupil, vylezl na startovní drop, sundal si rukavice a když viděl, jak se mu klepou ruce, všem zamával na rozloučenou a odešel. Ostatně před jeho poslední jízdou byl na první místě a neměl tedy už co zlepšit.
Sam Pilgrim – backflip x-up one fot combo.
Nicméně ve hře byl ještě Sam Pilgrim, který jel jako poslední. Ten prakticky zopakoval jízdu z kvalifikace, akorát na posledním skoku na třetí pokus vymotal místo 720 poprvé v evropském závodě kombo 360 double tailwhip a bylo vymalováno.
Z česko-polské partičky nakonec nejlépe zajel stejně jako loni Leader, který nakonec skončil sedmý a odvezl si tak domů pěkných 300EUR. Oproti loňsku si tak sice o jednu příčku pohoršil, ale díky vyšším prizemoney si domu odvezl stejnou částku jako loni…
Leader a jeho stylově protažený tailwhip, na terý se v zákulisí vyptával i Darren Berrecloth…
Hodně dobrý výkon podali mladí rideři z Polska. Poprvé v životě se zůčastnili takhle velkého závodu a hned dva z nich – Szaman a Merek Łebek – postoupili až do finále. To je pro ně určitě hodně velký a nečekaný úspěch. Szaman zajel první dvě jízdy hodně dobře, ovšem na posledním skoku vždy pokazil superflip. Ve třetí jízdě si tak dojel jenom pro něj…
Andi Witmann se díky větru taky hodně trápil. Nakonec ale dokázal vyhrát besttrick. Tady je během slunné chvilky s trikem 360 x-up one foot.
Aby neděle nezůstala bez bikového programu, přesunuli na ní organizátoři původně sobotní best trick. Ten nakonec vyhrál Andi Wittmann s trikem cork 720. Je ovšem škoda, že program nezůstal podle původního plánu. V neděli bylo možná o něco lepší počasí než v sobotu a určitě by se tedy mohl odjet závod za lepších podmínek i atmosféry. Nicméně na vítězi by to stejně asi nic nezměnilo…
Vyhlášení vítězů kazily jen rádobykrasavice lákající na afterpárty…
Vienna Air King 2010 – výsledky finále:
Sam Pilgrim (GBR)
Martin Söderström (SWE)
John Alm Högman (SWE)
Jamie Goldman (USA)
Andi Brewi (AUT)
Blake Samson (GBR)
Tomáš Zejda (CZE)
Andi Wittmann (GER)
Szymon Godziek (POL)
Marek Łebek (POL)
Benny Korthaus (GER)
Bartek Obukovicz (POL)
Amir Kabbani (GER)
Darren Berrecloth (CAN)
Kuba Vencl (CZE)
Kompletní výsledky včetně předkvalifikace a bodů za jednotlivé jízdy najdete na live.eim-solutions.com.
Parádní superman těžko identifikovatelného ridera…
Po loňsku, kdy se tři dny jezdilo za modré oblohy a teplotách na slunci hodně přes dvacet stupňů celsia, všichni očekávali něco podobného. Určitě velké plus byla letos lépe připravená trať, o něco nadupanější startovní pole a větší prize money. Jediným a velice podstatným faktorem tak zůstalo počasí, které letošní ročník výrazně poznamenalo. I tak ale závod Vienna Air King odstartoval dirtovou sezónu ve velkém stylu!